Blog Image

Seppos Fiskehörna

Mitt Fiskeliv

Här kan du följa mig i mitt fiske på Öland men även på andra platser.

Havsöring Cup Öland!

Havsöringsfiske Posted on mån, april 15, 2024 15:18:01

Den 13-14 april hade vi Havsöring Cup Öland, med andra ord en tävling som varar i två dagar. Vi har här på ön två tävlingar, Havsöring Cup på våren och Havsöringträff på hösten. Denna gången fick jag vara startier för södra Öland. Det var fantastiskt roligt. Det kom femton heta havsöringsfiskare till mig på morgonkvisten och löste sina tävlingskort. Själv så rökte jag en god cigarr som sig bör, ja det gör jag alltid förresten när det är tävling. Rapport och bilder från hela tävlingen kan du gå in på havsoringoland.se . Här kan du se en sammanställning från båda dagarna.

Hur gick det för mig då? -Jo, jag landade tre öringar och tappade fyra på lördagen dock under 55cm. Jag hade en finfin öring på som tog min spiggfluga över ett rev och den rumlade runt helt hysterisk och vägrade komma ut från revet vilket gjorde att min lina skavdes av. Tippar på att denna öring låg någonstans kring 2,5 kg. En godkänd tävlingsfisk alltså. Kändes lite småsurt att tappa den faktiskt. På söndagen kunde jag bara fiska i tre timmar men det gjorde inget för stormen dånade in med över 20 m/s i västanvinden. Kände dock inte ett pill. Vinnarfiskarna kom upp på lördagen och på söndagen landades det endast en godkänd öring.

Ett stort GRATTIS vill jag ge till 1:an Andreas Bergland med en fin öring på 3120 gram, 2:an Andreas Johansson med en öring på 3087gram och 3:an Nihad Spasic med en öring på 2430 gram. Lagtävlingen vanns av Team Skägget med en totalvikt av 5097 gram. Grattis!

Skitfiske på eder mina damer och herrar.

Alltid en god cigarr när det vankas tävlin.

Väntar in tävlingssugna havsöringsfiskare på morgonkvisten.

Precis tappat en finfin öring som skavde av tafsen för mig. Surt!

Spiggflugan som öringen tog från mig.

Jaha, då stängs tävlingsväskan för denna gången och öppnas åter till höstens Havsöringträff. Välkomna!

Vankas premiär i Rönne å!

Laxfiske Posted on lör, mars 30, 2024 07:46:10

Snart premiär för laxfisket i Rönne Å. Ja i alla fall på den sträckan jag fiskar på. Vissa sträckor har redan haft premiär. Kikade till ån v13 och visst är Rönne fortfarande hög. Ska bli väldigt spännande att blöta laxflugan.

Måste binda lite laxflugor ikväll.

Vackert i Skåne nu!

Vackert vid Tomarps Ene!

Åkrarna har blivit som små insjöar.

Högt vattenstånd är det i Rönne.

Ingvar of Sweden!

Övrigt Posted on ons, mars 20, 2024 09:18:41

Jag hade förmånen att bo granne med Ingvar Nilsson en gång i tiden, ja du vet han som gjorde den underbara rullen/rullarna Ingvar of Sweden Trout 63, 67 osv. Han byggde detta flugspö till mig plus några till. På den tiden hade han en firma som hette InCane. Som du säkert redan vet så var Ingvars specialitet att bygga splitcanespön i första hand men han byggde även flugspön i grafit. Du ska veta att jag har haft detta spö i över 30 år och det är först i år (2024) som rullfästet har släppt. Jag har fiskat med detta flugspö i ur och skur, rest runt här i norden och drillat gäddor, öringar, harrar, idar osv. Jag använder fortfarande detta spö till 90% när jag fiskar havsöring. Ett stort tack Ingvar till detta underbara flugspö du byggde till mig.

Lite lim på igen så nu kan jag fiska minst 40 år till.

Mitt InCane flugspö byggd av Ingvar Nilsson för över trettio år sedan. Klingan är av engelsk grafit med en underbar aktion och givetvis tvådelad. Tack Ingvar!

Blev inget morgonpass!

Havsöringsfiske Posted on tor, mars 14, 2024 11:20:57

Skitfiske på eder mina damer och herrar!

Ps Glöm inte HavsöringCup på Öland den 13-14 april ds

Seppo

Fixar till flugspöt för för en kvällatur.

Mulet väder så då brukar jag använda lite mörkare flugor.

Vilken kväll, men?

Havsöringsfiske Posted on tis, mars 05, 2024 09:20:33

Pulade ihop mina fiskeprylar, låste dörren till stugan och knallade ner till stranden. Ost, sydost kring 5 m/s så då har jag vinden i ryggen. Kristallklart vatten! När det gäller vindarnas riktning och vad det innebär för fisket så tvistas det en hel del. En del tycker att syd, sydväst pålandsvind är bäst och andra tycker ren västvind och den tredje ostanvind. När jag tittar på min statistik så verkar syd, sydvästvind kring 3-5 m/s gett mig bäst resultat och gärna lite grummel i vattnet. På östra sidan av Öland sydostvind upp till 3m/s. Men, när jag tittar på mina absolut största öringar jag landat dvs öringar mellan 4-5kg så har jag krokat dessa när väderförhållandena har varit helt fel enligt all expertis. Kristallklart väder, totalt bleke och ett vatten så rent så att det knappast inte finns en enda simmande märla de närmaste hundra metrarna. Finns faktiskt ett väder som jag inte går ut och fiskar i och det är nordvästvind i fullmåne, då stannar jag hemma och binder flugor istället. Hur gick det ikväll då? Jo jag kände absolut ingenting. Fiskade från fem på eftermiddagen till halvtimman efter solnedgång. Trodde jag filmade solnedgången men när jag skulle ladda över filmen till datorn så visade det sig att jag aldrig hade slagit på inspelning. Suck! Vilken solnedgång det var så visst blev jag besviken på mig själv när jag inte hade fångat den på film.

Blir ett nytt pass ikväll.

Skitfiske på eder mina damer och herrar.

Ps Glöm inte att det är Havsöring Cup på Öland den 13-14 april. Läs mer på www.havsoringoland.se

Blev ingen film. Suck!

Satt och bara och njöt!

Vilken fantastisk kväll det var. Wow!

Vankas havsöring i Skåneland

Övrigt Posted on lör, februari 24, 2024 21:38:51

Sitter här i skrivande stund och fixar till mina flugfiskeprylar för nalkande havsöringsfiske i Skåne. Det är kusten kring Öresund som gäller för min del. Jag har fått finfina rapporter på väldigt fin havsöring som landats under de senaste veckorna. Fixar till rullar, tafsar, flugor, spön, vadare och sist men inte minst mina fikaprylar såsom gasolkök och gasflaskor.

Pular med en sjunklina. Foto: Seppo Lippo

Även kniven fick lite kärlek. Foto: Seppo Lippo

Fick härliga bilder från den legendariska Bodsjön vid Bodsjöbränna i Jämtland. Mina goda vänner Pelle Klippinge och Lasse Karlsson har varit där och pimplat efter öring och röding under den gångna veckan. Dem landade 26 fiskar. Mest öring och den största var ca 1kg. Tyvärr så kunde jag inte ta ledigt från jobbet så jag fick vackert stanna hemma.

Ser verkligen härligt ut när Lasse tar sig en kopp. Foto: Pelle Klippinge

Finfin rödingstjärt. Foto: Pelle Klippinge

Finfin öringstjärt. Foto Pelle Klippinge

Härlig vinterbild bild av den legendariska Bodsjön med Åreskutan i bakgrunden. Så vackert! Foto: Pelle Klippinge

Endast korv med bröd!

Övrigt Posted on tor, februari 08, 2024 13:58:57

Skriver i dagboken!

Sitter och tittar på SMHI:s väderapp. Hmm, är ledig ett par dagar från jobbet och när jag är ledig bara några dagar så åker jag inte hem till ön. Väderappen flaggar regn och snö dock lite sol just nu på eftermiddagen. Denna gången har jag inte med mig några fiskeprylar utan bara kamerautrustning. Tanken var att jag skulle göra en runda på Kullaberg för att först och främst fotografera Nimis och Arx. Den nu bortgångne Lars Vilks omdiskuterade konstverk på Kullaberg. Givetvis tänkte jag även passa på att utforska nya heta fiskeplatser kring Kullaberg. Nu när jag ser hur vädret går rejält mot det sämre dvs hot om rejält med snö så blir Kullaberg på tok för farlig att utforska. Lite besviken blir jag så då får jag väl trösta mig helt enkelt med en korv med börd.

Seppo

Redan isbildning på biltaket.

Det får bli en korv med bröd istället.

Kullaberg!

”Knakare” i Kråkelund!

Abborrfiske Posted on sön, januari 21, 2024 12:45:03

Vaknade vid fyratiden på lördagsmorgonen. Tittade ut och såg att det snöade på ganska så ymnigt. Fanken oxå tänkte jag, har jag tagit med mig Skånes snöoväder hit till Öland. Tittar på väderappen som visar att det kommer att sluta snöa kring sjutiden norr om Oskarshamn. Ok, va bra då tänkte jag då åker jag timman tidigare för på vägen upp så skulle jag plocka med mig Pelle som oxå var sugen på att motionera lite ”Knakar” i Kråkelund. Väderappen stämde bra, plockade upp Pelle på vägen och vid niotiden så var vi på plats. Svagt nordliga vindar vridande till nordväst senare under dagen. Solen tittade fram en kort stund och värmde härligt. Denna dag var väldigt svårfiskad men som tur var så hade Pelle med sig maggots som jag faktiskt tror räddade hela fisketuren. Man kände knappt när småabborren plus några knakare tog lyskroken agnad med maggots, bara små, små darrningar på linan markerade att något var på gång där djupt i mörkret. Balanspirken rördes aldrig av abborren trots att Pelle nyttjade den lite då och då.

Vi träffade på ett antal andra ”pimplare” men inge av dem hade fått eller känt något. Givetvis så undrade vi om abborren saknades helt i skärgården kring Kråkelund eller om det var något annat i görningen. När vi studerade väderappen lite närmare så visade det sig att nästa dag så skulle det bli ett rejält väderomslag. Gul varning med kulingvindar och plusgrader. Kanske var detta boven till att abborren var seg denna lördag? Tja kanske! Trots det sega fisket så lyckades vi kroka några knakare samt ett tiotal mindre abborrar var. Utöver detta var det en fantastisk dag med svaga vindar, rådjur som travade i sakta mak över isen. Havsörnarna seglade majestätiskt över oss ett antal gånger samt att vi fick ett antal goa skratt där ett var när jag inte kunde öppna dörrarna till bilen på grund av en för kall nyckel. Pelle hade finfina förslag på hur jag skulle värma upp nyckeln. Barnförbjudet i detta fall för att återberättas! Ja, ni anar nog förslagets karaktär! Tur var väl att Pelle hade med sig tändstickor och dörren kunde öppnas i den mån att bilens stöldlarm kickade igång.

Hur som haver så var det en härlig dag att vara ute på isen. Kring fyrasnåret på eftermiddagen så styrde vi kosan hem. Segt trötta men härligt nöjda.

Skitfiske på eder mina damer och herrar.

Snöade rejält ymnigt när jag åkte över bron.
Pelle borrar ett nytt hål.! Kanske en ”Knakare” som väntar?
Hade precis ett svagt pill där nere i mörkret.
När väl solen tittade fram så värmde den härligt.
Pelle Klippinge med en ”Knakare”.
Jag själv med en ”Knakare”
Enda som fungerade denna dag var en liten silverpirk med lyskrok agnat med några maggots. Finlir!
På väg till bilen och hem.
Vy över en härlig skärgård.

Nästa »

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du vår användning av cookies.