Blog Image

Seppos Fiskehörna

– där havsöring möter hjärta och passion


Välkommen till mitt hörn av fiskelivet. Här får du följa med mig ut, oftast med flugspö i hand och ett egentillverkat mönster på tafsen, men ibland också med haspelspö eller bottenmete efter skrubbor, piggvarar och havsöring i strandkanten.

Jag fiskar främst på Öland, men drar mig inte för att utforska nya vatten. För mig handlar fisket lika mycket om naturens stillhet som om hugget, om tångens doft, vindens viskningar och det där ögonblicket när linan stramas och pulsen höjs.

I bloggen delar jag med mig av min passion för flugbindning, fisketeknik, utrustning och möten med både människor och vatten. Välkommen att följa med, det bästa kastet kanske ligger framför oss.

Tafsar, tappade flugor och funderingar kring fenor

Havsöringsfiske Posted on 2025-12-18 05:32

Igår var det dags igen. William Kernchen plockade upp mig vid åttasnåret och vi styrde kosan norrut längs Kalmarsund. Prognosen såg lovande ut, svaga vindar som skulle lägga sig ytterligare fram mot eftermiddagen. Sådana där dagar som får en att tro lite för mycket på sig själv redan i bilen.

Vid första anhalten valde jag fluga medan William körde spinn. Det tog inte många kast förrän det sa rapp! i linan. Min spiggfluga ”Tånglaken” levererade direkt. Alltid trevligt när självförtroendet får lite näring.

Efter ungefär en timmes fiske small det till rejält. Ett sådant där hugg som får hjärtat att stanna en halv sekund. Sen – pang! Tafsen gick av och Tånglaken försvann ut i det fria. Suck.
Ett skolboksexempel på generalfel. Jag hade inte bytt tafs efter förra fisketuren. Lathet straffar sig alltid i havsöringsfisket. Det är bara att erkänna och gå vidare, utan fluga.

Jag tog istället mitt spinnspö, riggat med min nya favorit Crazy Cuda. Efter bara några kast hade jag en pigg och hoppglad öring på, som tyvärr valde att kliva av precis innan håvning. Den gjorde sitt val. Jag fick acceptera det.

William hade under tiden flera fina följare, varav en rejäl plog bakom hans Crazy Cuda. Det såg lovande ut, så vi bytte plats och drog ytterligare en bit norrut.

Eftermiddagen valde jag att enbart fiska spinn. Nu fick vi verkligen jobba för öringen. Timmarna gick och det hände… ja, ganska lite. Det var först runt klockan två som William, som vanligt, knäckte koden. Med flera följare bakom sig lyckades han till slut landa en fin 51:a.
Själv? Jag såg inte skymten av en enda öring under hela eftermiddagen. Ibland är man statist.

Williams fisk togs på en 60 Lures Slinky Trout, och den var lika välkommen som den var efterlängtad.

Men det mest intressanta kom efteråt. När vi tittade närmare på öringen noterade vi att båda främre fenorna var bortklippta. Det är faktiskt den andra öringen vi fått på kort tid med just detta fenomen.
Min öring från tidigare tillfälle hade dessutom kraftigt skadade bukfenor, och Williams fisk hade även en tydligt skadad ryggfena.

Jag vet att odlad fisk ofta har fettfenan bortklippt, och ibland en annan fena som märkning. Men att båda bröstfenorna är bortklippta, det är nytt för mig.

Så frågan kvarstår:
Är det så man märker odlad fisk nuförtiden?
Och i så fall – varför just båda främre fenorna?

Här finns det säkert någon klokare än jag som sitter på svaret. För min del väcker det både nyfikenhet och en smula fundersamhet kring hur våra utsättningar faktiskt ser ut idag.

Jag har fått svar: En bekant till William hade svar. Öringarna som både William och jag fått som hade båda främre fenor bortklippta visar sig komma från Åland. På Åland så klipper man båda främre fenor men inte fettfenan på den odlade öringen. Tack William!

Summa summarum:
– Jag tappade min egen fluga på grund av slarv
– William levererade, som sig bör
– Öringen höll oss på halster
– Och vi åkte hem med fler frågor än svar

Precis som en helt vanlig, och väldigt typisk, dag längs Kalmarsund.

Skitfiske på eder mina damer och herrar.

Seppo

William med sin vackra 51:a

Min förlorade Spiggfluga ”Tånglaken”



Havsöringsfiske i Kalmarsund – när spinnspöt räddade dagen

Havsöringsfiske Posted on 2025-12-05 09:39

Godmorgon vänner!

Igår var jag ute med William Kernchen, och redan innan klockan slagit åtta puttrade vi ut längs Kalmarsundssidan. Jag körde fluga, full av optimism som alltid. William hade några fina följen tidigt, pigga små blanka som visade sig men inte mer än så. Det var faktiskt det enda som hände… till en början.

Vi bestämde oss för att byta plats och drog norrut efter sundet. Där blev det dags för en välbehövlig fika, och under tiden lånade jag ett av Williams spinnspön. Det var laddat med ett drag som heter Crazy Cuda, och det visade sig verkligen leva upp till namnet.

Redan efter några kast krokar jag en, enligt mig, fullt godkänd havsöring. Men den gjorde en klassisk ”tack och adjö” och skakade sig loss precis framför ögonen på mig. Typiskt. Flugfisket, som jag så stolt drog igång dagen med, levererade inte mycket mer än ren motion och en påminnelse om att havsöring ibland är lika svåra att övertyga som en tonåring utan wifi.

Men efter den första tappade fisken vände allt. Det small till rejält! Vi hade fantastiskt fiske i ett par timmar – ett gäng motionerade fiskar, flera kontakter och fina följen av hoppglada, blanka havsöringar. Precis så där som man vill ha det när man är på sundet.

Och här vill jag säga det igen, stort tack till William som hade med sig två spinnspön. Utan det där Crazy Cuda-draget hade jag nog fått stå kvar med flugspöt och bara filosoferat över livet. Det allra bästa med Crazy Cuda? Den går att fiska hem på riktigt grunt vatten, och det var där öringarna stod.

Trots molnigt väder, eller som danskarna säger överskyet, och en nalkande fullmåne (ja, du vet vad jag brukar tycka om det…) så blev det en riktigt lyckad dag. Vattnet börjar bli kallt, lufttemperaturen låg runt fem grader och en sydostlig bris på 2–3 m/s gjorde att det nästan var bleke framåt kvällen.

En dag att minnas, och att skratta åt. För flugfisket då? Jo, det fungerade ungefär lika bra som att ropa på öringen: ”Kom då, lilla vän!”. Men det bjuder jag på.

Skitfiske på eder mina damer och herrar!

Seppo



YouTubern Karls Quest! Del 2

Havsöringsfiske Posted on 2024-12-18 16:15


Barnpallen!

Övrigt Posted on 2024-09-28 16:42

Gjorde en linkorg för mången år sedan av en barnpall som jag köpte på IKEA för 25kr. Nu är det dags att byta buntbanden som gått av efter flera års användande. Tror att denna typ av barnpall finns fortfarande på marknaden.

Skitfiske på eder mina damer och herrar!



Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du vår användning av cookies.