Blog Image

Seppos Fiskehörna

– där havsöring möter hjärta och passion


Välkommen till mitt hörn av fiskelivet. Här får du följa med mig ut, oftast med flugspö i hand och ett egentillverkat mönster på tafsen, men ibland också med haspelspö eller bottenmete efter skrubbor, piggvarar och havsöring i strandkanten.

Jag fiskar främst på Öland, men drar mig inte för att utforska nya vatten. För mig handlar fisket lika mycket om naturens stillhet som om hugget, om tångens doft, vindens viskningar och det där ögonblicket när linan stramas och pulsen höjs.

I bloggen delar jag med mig av min passion för flugbindning, fisketeknik, utrustning och möten med både människor och vatten. Välkommen att följa med, det bästa kastet kanske ligger framför oss.

Dag 2 – Vindar, vägbyggen och trilskande silver

Övrigt, Baka bröd, Havsöringsfiske, Stugor Posted on 2026-05-21 07:22

Vi träffades vid tiotiden vid Ebbas Stuga i Långrälla, där Pelle och Larsa hyrt in sig för två dagars fiskeäventyr här på ön. Min uppgift denna dag var egentligen ganska enkel på pappret — att guida mina goda vänner genom några av Ölands havsöringsdomäner.

Nu ska det dock sägas direkt att jag inte på något vis var någon enväldig öringgeneral i sällskapet. Pelle och Larsa har fiskat här på Öland i många år och kan ön minst lika bra som jag — kanske till och med bättre ibland. Pelle har dessutom skrivit boken Havsöringsguiden Småland-Öland, så det här var inga gröngölingar direkt. Rutinerade grabbar, ingen tvekan om saken.

Efter intensivt bläddrande mellan väderappar, vindkartor och diverse kvalificerade gissningar föll valet till slut på sydvästra Öland. Kraftiga nord- och nordostvindar gjorde att vi ansåg det vara dagens bästa chans.

Att sedan faktiskt ta sig dit… ja, det visade sig vara ett mindre projekt.

Kilometervis med vägbyggen. Tillfälliga trafikljus. Väntetider som fick en att börja fundera på om kommunen byggde om hela Öland samtidigt. Vid något tillfälle började jag faktiskt undra om vi någonsin skulle komma fram överhuvudtaget.

”Att vänta på något gott”, säger man ju.

Men det här började nästan bli lite löjligt faktiskt.

Till slut stod vi ändå där vid kusten, med flugspön i händerna och förväntningarna på topp. Platsen var dessutom helt ny för både Pelle och Larsa, vilket höjde spänningen ytterligare. Problemet var bara att vinden såg ut att vara mer nordvästlig än prognosen lovat — och dessutom betydligt hårdare.

Jag, Pelle och Larsa gick norrut för att sedan fiska oss tillbaka mot bilen. Efter ungefär en och en halv timmes fiske hade både jag och Larsa haft kontakt med fisk. Vi var övertygade om att det var näbbgäddor som var där och småjävlades med våra flugor.

Så fel vi hade.

Efter en utsökt lunch à la Pelle — för ingen fisketur med Pelle är komplett utan ordentlig mat — kände vi oss redo för ett nytt pass.

Och då small det till.

Efter bara en halvtimme motionerade jag en öring som bjöd på flera luftakrobatiska volter innan den tackade för sig och klev av. Larsa hade fiskkontakt och Pelle hann på kort tid motionera två stycken 45:or, som jag dessutom lyckades fånga på film.

Sedan lossnade det ordentligt.

Jag hade flera känningar och fick även själv motionera två blanka 45-centimetersöringar. Fisket var stundtals helt fantastiskt. Totalt blev det fem motionerade öringar och mängder av kontakter innan vi bestämde oss för att byta domän inför kvällspasset.

Väl framme vid nästa plats hade vinden vridit över ännu mer mot nordost och tryckte på rejält mot ryggen. Pelle valde att gå söderut medan jag och Larsa stannade kvar i viken.

När skymningen började lägga sig över Öland kom kvällens sista magiska timmar.

Jag motionerade ännu en finfin 45:a och hade ytterligare några kontakter. Pelle lyckades dessutom motionera två öringar, varav en riktigt fin och godkänd fisk.

När mörkret sedan började krypa in över kusten grillade vi lite korv medan ett lätt regn föll över oss. Trötta, småfrusna men väldigt nöjda summerade vi dagen.

Åtta motionerade öringar.
Massor av känningar.
Goda skratt.
Bra fiske.
Och ännu bättre sällskap.

Och näbbgäddorna?

Ja… de visade sig tydligen vara trilskande havsöringar hela tiden.

Just det ja… Pelle fortsatte givetvis att härma göken lite då och då även denna dag. Tillräckligt ofta för att man till slut började fundera på om Ölands fågelbestånd fått konkurrens. Larsa och jag hade så roligt kring Pelles gökhärmande.

Vi avslutade fisket vid skymningen.
Trötta.
Nöjda.
Och redan sugna på dag 3.

Dag 3 kommer snart…

Skitfiske på eder mina damer och herrar.

Seppo

Larsa har precis haft känning

Härligt vindpinad bänk efter Ölandskusten

Pelle dukar upp en festmåltid

Pelle motionerar en finfin Ölandsöring

I skymningen avslutade vi denna härliga dag med korvgrillning.



”Tre dagar, tusen kast och ett par påsar Gott & Blandat”

Havsöringsfiske, Bröd, Övrigt Posted on 2026-05-13 07:45

Tre dagar.
Två gamla fiskekamrater.
En (Pelle) Pelle Klippinge.
En (Larsa) Lars-Erik johansson.
Några svårflirtade öringar.
Och ett par påsar Gott & Blandat.

Resan började vid anrika Alsterån där vakande öringar motionerades med stor entusiasm och varierande framgång. Kaffepannan gick varm, nybakat bröd plockades fram och limpmackorna toppades med kallrökt och gravad havsöring så fint att man nästan funderade på att öppna restaurang istället för att fiska.

Dessutom hade vi härliga möten med stockholmare längs ån — människor som fortfarande verkade tro att vi faktiskt visste vad vi höll på med.

Sedan fortsatte färden mot Öland där havsöringarna längs kusten fick dagens motionspass av tre envisa gubbar.

Mellan fiskepassen uppstod dagens kanske viktigaste diskussioner:
Någon som har Gott & Blandat?
Varför försvinner de goda bitarna först?
Och hur kan en påse räcka så länge?

Vi vandrade förbi väderbitna bänkar med mer patina än många fiskeskrönor, drack kokkaffe ute vid kustlinjen och såg solen sjunka över havet medan historierna blev fler för varje kopp.

Det här blir nog inte bara en bloggserie.
Det här blir tre delar om vänskap, fiskedrömmar, kustvindar, vakande Alsteråöring, envisa öringar, kaffepannor och ett godis som sannolikt räddade både humör och blodsocker längs vägen.

Och någonstans där ute simmar fortfarande fisken vi “nästan hade”… samtidigt som sista biten Gott & Blandat försvann.

Del ett ”Alsterån” kommer snart.

Skitfiske på eder mina damer och herrar

Seppo

Underbar bänk efter Ölandskusten

Givetvis nybakat bröd under fisketuren



Bröd!

Bröd Posted on 2019-11-12 09:10

Det skrivs spaltmeter på spaltmeter om fiskeprylar man ska ha med sig på en fisketur men sällan om maten man ska plocka med sig. Givetvis så äter man ju när man är ute på en tur. Eller hur? Tänkte börja med bröd. Mackor, kaffe, Te och varm choklad är ju trots allt standard föda man har med sig i ryggsäcken. Det har jag i alla fall. Enkelt att hafsa ihop innan man åker ut. Om det är något som vi sportfiskare slarvar med så är det maten. Själv så kan jag fiska i stort sett hela dagen och äta upp medhavda maten innan jag åker hem. Faktum är att jag har ändrat rejält mina vanor när jag är ute. Tar mig tid att sitta och äta en stund vilket faktiskt har resulterat i att jag orkar mer, känner mig varmare och dessutom så krokar jag betydligt mer fisk trots att den effektiva fisketiden blir betydligt kortare. Givetvis har det med hjärnan att göra, den får det den behöver för att fungera konstruktivt.

Ett av bröden som jag verkligen vill ha med när jag åker ut är ett Durumbröd. Detta bröd bakar jag själv. Svårt att misslyckas med! God hållbarhet! Blir ett saftigt bröd som passar till det mesta. Utmärkt att frysa in. Enda nackdelen är att brödet kräver en total jästid på 3,5 timmar men å andra sidan så är det verkligen värt det och jag har då inte bråttom.

Detta Durumbröd innehåller endast vatten, vetemjöl, durummjöl, salt och jäst. För att baka ut två limpor eller fyra runda bullar så ser receptet ut så här: 1000g vatten, 1200g vetemjöl special eller vanligt vetemjöl, 300g durummjöl, 30g jäst 40g havssalt. Vill du ha hela processen så flagga här så lägger jag upp den. Jag kommer att återkomma med fler recept på bröd som är bra att ha med ut men även bröd som kan bakas på plats. Receptet har jag tagit från : Bröd från Brunkebergs bageri. Författare Helène Johansson

Bon appètit mina damer och herrar!

/Seppo

Färdiggräddade durumlimpor.
Nygräddat hur gott som helst.



Chapatas!

Baka bröd Posted on 2017-08-19 15:01

Personligen så älskar jag bröd. Försöker lägga ut här recept som fungerar ute när du är ute i naturen på ett eller annat sätt. Ja! Fiskar, plockar svamp eller vad det nu månne vara! Här kommer ett recept på Chipatas som man gräddar i stekpanna. Gott och färskt och som jag brukar säga är att, kan jag så kan du.

Recept!

5oog vetemjöl eller halva mängden grahamsmjöl.
Ca 200g vatten.’
En halv tesked salt.
Knåda ihop till en smidig deg, och låter den vila en stund. Gräddar i en gjutjärnspanna tills det blir lite brända fläckar, typ en minut per sida.
Lätt att fixa till ute i skogen och må gått.

Mvh Seppo

Knådad deg.

Först kavlar jag ut och avslutar med en kruskavel.

Färdigkavlad.

Stekas en smula, typ en minut var sida.
Härligt gott med färskmacka som man dessutom kan tillaga i fällt mina damer och herrar.



Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du vår användning av cookies.