Blog Image

Seppos Fiskehörna

– där havsöring möter hjärta och passion


Välkommen till mitt hörn av fiskelivet. Här får du följa med mig ut, oftast med flugspö i hand och ett egentillverkat mönster på tafsen, men ibland också med haspelspö eller bottenmete efter skrubbor, piggvarar och havsöring i strandkanten.

Jag fiskar främst på Öland, men drar mig inte för att utforska nya vatten. För mig handlar fisket lika mycket om naturens stillhet som om hugget, om tångens doft, vindens viskningar och det där ögonblicket när linan stramas och pulsen höjs.

I bloggen delar jag med mig av min passion för flugbindning, fisketeknik, utrustning och möten med både människor och vatten. Välkommen att följa med, det bästa kastet kanske ligger framför oss.

Sikmete på Oknö – med framtidens fiskare vid vår sida

Idfiske, Sikfiske Posted on 2026-04-27 20:33

William plockade upp mig vid åttasnåret och styrde kosan mot Oknö i Mönsterås. På schemat stod sikmete – eller ja, det var i alla fall planen. Med i bilen satt även Williams grabb Frans, och redan där kände man att det här skulle bli en sån där dag som betyder lite mer än bara fisk.

Personligen tycker jag det är något alldeles extra när barnen följer med ut. Mete i synnerhet är en fantastisk inkörsport – enkelt, rofyllt och med gott om tid för både spring i benen och nyfikenhet. För vi vet ju hur det är – barn under fem sitter inte still särskilt länge. Det pillas med kottar, kastas sten, och ställs tusen frågor. Men varje stund ute i naturen planterar ett litet frö. Ett frö som en dag kan växa till ett livslångt intresse. Och helt ärligt – vad slår att få sin egen fiskekompis vid sin sida, formad från unga år?

Oknö visade sig från sin bästa sida denna dag vad beträffande sol i alla fall. En hyfsad nordvästvind som turligt nog vred sig vid 11-tiden till nordost men trots det så kände man det där speciella lugnet som bara infinner sig vid kusten som letade sig in i både kropp och själ. Det är svårt att inte stanna upp och bara ta in allt – doften av hav, ljudet av fåglar och det där förväntansfulla pirret i luften.

Vi hade knappt hunnit börja fiska förrän det small till i mitt feederspö efter cirka 45 minuter. Ett rejält hugg – men tyvärr ville fisken inte stanna kvar. Därefter var det mest småpill, sannolikt spigg som glatt kalasade på våra maskar.

Vid elvatiden vred vinden från nordost till sydost, och bara en timme senare bryts lugnet:

Fast fisk! ropar William.

Fisken drar tungt i sidled, segt och bestämt. Det där är ingen liten rackare, det ser man direkt. När den närmar sig land uppenbarar sig en riktigt fin id. Den håvas, mäts och vägs – 59 cm och vågen stannar på modiga 2655 gram. Endast 45 gram från Sportfiskarnas storfiskregister… ja, det är nästan så man hör hur det retas lite i bakhuvudet. Men vilken fisk! Helt felfri, blank och kraftfull – en riktig skönhet.

Framåt ett-tiden hade William ytterligare några kontakter, men de ville inte hela vägen in. Vid tretiden packade vi ihop. Frans hade redan tidigare lämnat oss, upphämtad av farfar Claus som dessutom dök upp med goda mackor – det är klass på sådant!

Någon sik blev det inte denna gång, men det gjorde faktiskt inte så mycket. För det här med mete… det är något visst. Enkelt, socialt och alldeles lagom stillsamt. Jag tror bestämt att både jag och William kände att det här gör vi om.

Och ja… jag måste ju bjuda på dagens tekniska haveri också. Jag tryckte igång actionkameran i god tid och var helt övertygad om att jag fångat hela dramat när William drillade sin fina id. Väl hemma, med kaffekoppen i hand och förväntan på topp, så möts jag av… absolut ingenting. Inte en sekund inspelad. Det var den dokumentationen det! Tur att minnet fortfarande fungerar – hyfsat i alla fall.

Skitfiske på eder, mina damer och herrar! 🎣

William pysslar noga med betet

William med denna finfina Id på modiga 2655 gram.



Sikmete!

Sikfiske Posted on 2026-04-27 05:50

Idag så blir det sikmete (läs den 27/4). Rapport kommer senare i kväll.

Skitfiske på eder mina damer och herrar.

Seppo



Endast räkor!

Sikfiske Posted on 2016-03-05 19:45

Messade Cykel-Johan på morgonkvisten och undrade om han hade mask hemma i butiken. Tyvärr så visade det sig att han inte hade några för tillfället. Planen för eftermiddagen var att jag tänkte göra årets första metepass. Tycker det är väldigt rogivande att sitta still och titta på spötopparna när dom gungar lite försiktig samtidigt som man tar sig en liten slurk kaffe eller som idag några koppar varm choklad. Utrustningen för dagen var egenpulad spöställning, 3st feederspön, lätta päronsänken typ endast 15g, tre stycken baitrunners riggade med 0,25mm nylonlina och slutligen en liten bit räka på en krok strl 4 (kamasan). Jag använder gärna lätta sänken för att betet ska rulla med strömmen efter sandbotten eller att vinden drar den lite då och då. Metkrokarna har jag aldrig rostfria för chansen är mycket stor att mindre öringar går på och om dom svalt betet läker den aldrig ut men med vanlig krok är det bara att klippa av linan och släppa tillbaka fisken. Kroken kommer antingen att läka ut eller rosta bort. När jag är på metejakt efter öring och sik brukar jag föredra mask men idag fick det bli räka. Med sydostan i ryggen metade jag i tre timmar utan några större känningar. Vid ett tillfälle började alla mina spön att vibrera och smårycka. Troligen ett strömmings stim som simmade på mina linor eller kanske något annat stim vad vet jag.



Metepass med mor!

Sikfiske Posted on 2014-05-10 10:30


05,00 på morgonkvisten ringde min väckarklocka. Kikade snabbt ut och såg att det inte regnar. Sprang upp för att väcka min gamle mor (80 år i år) för här skulle det metas sik. Min gamle mor älskar att meta och hennes specialitet är att meta regnbåge. Hennes personbästa är en fet båge på 6kg. Snabbkok av kaffe och te och sedan bar det iväg till hamnen. 06,00 på plats men ack, ack liiite kraftig sydanvind men inte så mycket skit i vattnet i alla fall. Vi riggade upp fyra spön med daggmask och lövmask. Nu vet jag att vissa föredrar maggots vid sikmete men jag hänger gärna på en mask eller två för då kan man få på vad som helst. Vi metade från 06,00 till 09,00 men vi kände bara en massa spigg som åt upp all mask. Det var härligt att ha en metemorgon med min gamle mor samt beskåda all aktivitet i hamnen. Det sjösattes stora och granna båtar samt att det samlades massor av folk för att beskåda dagens kyrkstafett.

Det kommer definitivt att bli fler metepass med mor det är ett som är säkert.

/Seppo



Första sikpasset

Sikfiske Posted on 2013-05-09 10:04

Då var första sikpasset avklarat. Metade med min gode vän Hasse på morgonkvisten från 06,00 till 09,00. Klockan åtta hade jag ett par rejäla dragningar i feederspöt men fisken ville inte fastna på kroken. Vädret var däremot mer intressant. Dagen började med åska för att sedan regna så att man blev blöt och sist men inte minst lite sol. Tur att man har med sig kaffe som man kan smutta under tiden man stirrar sig yr på spötopparna.

Ganska trevligt att meta,sitta lite i andra tankar och bara vara. Måste meta mer känner jag. Härlig morgon.



Sikmorgon

Sikfiske Posted on 2012-05-07 07:09

Min gode vän Peter från Karlskoga och jag provade lite sikmete här på ön. Ibland innan näbbgäddan gör sitt inträde här på ön så kan sikmete vara rätt så vasst. Det var en underbar morgon och sjön låg helt stilla inte en krusning. Efter några timmars metande så ryckte det till i Peters spö och en mycket stridfull och hoppande sik?, landades till slut i håven. Siken vägde 740g och tog på bottenmete mask storlek medium. Det var det ända som hände denna morgon men vilken morgon det var.



Morgonfågel

Sikfiske Posted on 2011-10-16 19:15

Sten och jag provade sik idag men ingenting. Jag hade inte en känning men sten fick i alla fall ett napp. Nåja men i alla fall så dök denna lilla fågel upp som vi inte sett tidigare. Fågeln var ganska så liten och dök friskt. Vet du kanske vad denna typ av fågel heter? (vi har inte en susning)



Första sikpasset

Sikfiske Posted on 2011-10-02 18:18

Första höstpasset på sik gav en fisk på 650g. Fiskade förmiddagen i tjock dis med Hasse. Trots diset så fick jag en sik och tiotalet fina abborrar plus en öring som slet av linan. Hasse fick också tiotalet fina abborra, hans abborrar var större än mina. Vi fick alla fiskar på bottenmete/daggmask. Vi fiskade i fyra timmar.



Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du vår användning av cookies.