Blog Image

Seppos Fiskehörna

– där havsöring möter hjärta och passion


Välkommen till mitt hörn av fiskelivet. Här får du följa med mig ut, oftast med flugspö i hand och ett egentillverkat mönster på tafsen, men ibland också med haspelspö eller bottenmete efter skrubbor, piggvarar och havsöring i strandkanten.

Jag fiskar främst på Öland, men drar mig inte för att utforska nya vatten. För mig handlar fisket lika mycket om naturens stillhet som om hugget, om tångens doft, vindens viskningar och det där ögonblicket när linan stramas och pulsen höjs.

I bloggen delar jag med mig av min passion för flugbindning, fisketeknik, utrustning och möten med både människor och vatten. Välkommen att följa med, det bästa kastet kanske ligger framför oss.

Flugbindning – Drömmar av fjäder, päls och vatten

Flugbindning, Havsöringsfiske Posted on 2026-06-10 07:20

Flugbindning

Jag öppnar en ny blogg. Den hittar du på min hemsida sepposfiskehorna.se och heter Seppo`s Tips. På denna blogg kommer jag att skriva om metoder, flugfiske, flugbindning och mete. Den senaste som jag öppnat nyligen upp heter Flugbindning.

Det finns något märkligt med en fiskefluga.

För den oinvigde är den bara en krok med lite hår, fjädrar och tråd. För flugfiskaren är den något helt annat. En tanke. En idé. Ett hopp. En liten berättelse som skickas ut över vattenytan med förhoppningen att lura en fisk.

När jag sätter mig vid städet för att binda en fluga är det sällan bara en fluga jag skapar. Ofta vandrar tankarna iväg till strömmande älvar, vindpinade kuster och fiskar som jag mött genom åren. Varje materialbit bär på minnen.

Min resa som flugbindare började när jag var 14–15 år gammal. På den tiden fanns inget internet där man kunde söka fram tusentals mönster med några knapptryckningar. Ville man lära sig något fick man leta kunskap på annat håll.

Efter mycket letande hittade jag en bok på biblioteket som kom att betyda mycket för mig. Den var skriven av den legendariske Frank Sawyer och handlade om nymffiske. Jag läste den om och om igen. Där föddes fascinationen för hur några enkla material kunde efterlikna livet under vattenytan.

Samtidigt köpte min pappa ett tredelat flugspö från Viktor Skog & Fritid. Det blev starten på ett äventyr som fortfarande pågår.

De första fiskarna var mörtar. Inte särskilt stora, inte särskilt glamorösa – men för en ung pojke var de fantastiska. Sedan kom regnbågarna, och därefter öppnade sig en helt ny värld.

Åren gick.

Flugspöet följde mig till fjällens vatten och till några av Nordens mest spännande fiskeplatser. Jag fiskade i Klarälven, längs Tana älv, i Tilanjoki och i Glomma. Vatten som under många år nästan blev mina hemmavatten.

Varje älv hade sina egna hemligheter. Varje fisk lärde mig något nytt.

Men år 2000 förändrades allt.

Då hamnade jag på Öland.

Här fann jag havsöringen, de långa kuststräckorna, de kalla vårvindarna och de magiska morgnarna när solen stiger över Östersjön. Här är jag fortfarande kvar, och här har många av mina egna flugmönster fötts.

För även om det finns tusentals färdiga mönster är det något speciellt med att skapa något eget. En tanke som långsamt växer fram vid bindstädet och som till slut blir en fluga.

Genom åren har några av dessa idéer blivit till mönster som fångat många fiskar för mig. Flugor som Albyminken, Albyminken Pink, Spiggflugan, Omögrizzlyn och Dr Mzee har vuxit fram ur timmar av funderingar, experiment och otaliga kast längs Ölands kust.

Ibland har de lyckats.

Ibland har havsöringarna skrattat åt mina skapelser.

Men det är just det som gör flugbindning så fascinerande.

Ingen vet egentligen säkert vad som får en fisk att hugga. Vi kan studera insekter, strömmar, bytesfiskar och teorier. Men någonstans finns fortfarande ett mått av mystik kvar. Och kanske är det precis därför vi fortsätter.

Den här bloggen handlar om just det.

Om flugor och människorna bakom dem.

Om material, tekniker, misstag och framgångar.

Om idéer som föds vid ett bindstäd en mörk vinterkväll och som några månader senare kanske lurar en silverblank havsöring ute på Ölands kust.

Välkommen in i min värld av fjädrar, päls, fantasi och vatten.

Välkommen till Flugbindning.

Mina gamla trotjänare. Klass 8 och klass 6. Den som saknas på bild är mitt gamla Cane-spö (45år) som jag fortfarande använder lite då och då. Återkommer om den.



Filmklipp från dag 2

Havsöringsfiske Posted on 2026-05-26 06:40

Pelle Drillar öring.



Dag 2 – Vindar, vägbyggen och trilskande silver

Övrigt, Baka bröd, Havsöringsfiske, Stugor Posted on 2026-05-21 07:22

Vi träffades vid tiotiden vid Ebbas Stuga i Långrälla, där Pelle och Larsa hyrt in sig för två dagars fiskeäventyr här på ön. Min uppgift denna dag var egentligen ganska enkel på pappret — att guida mina goda vänner genom några av Ölands havsöringsdomäner.

Nu ska det dock sägas direkt att jag inte på något vis var någon enväldig öringgeneral i sällskapet. Pelle och Larsa har fiskat här på Öland i många år och kan ön minst lika bra som jag — kanske till och med bättre ibland. Pelle har dessutom skrivit boken Havsöringsguiden Småland-Öland, så det här var inga gröngölingar direkt. Rutinerade grabbar, ingen tvekan om saken.

Efter intensivt bläddrande mellan väderappar, vindkartor och diverse kvalificerade gissningar föll valet till slut på sydvästra Öland. Kraftiga nord- och nordostvindar gjorde att vi ansåg det vara dagens bästa chans.

Att sedan faktiskt ta sig dit… ja, det visade sig vara ett mindre projekt.

Kilometervis med vägbyggen. Tillfälliga trafikljus. Väntetider som fick en att börja fundera på om kommunen byggde om hela Öland samtidigt. Vid något tillfälle började jag faktiskt undra om vi någonsin skulle komma fram överhuvudtaget.

”Att vänta på något gott”, säger man ju.

Men det här började nästan bli lite löjligt faktiskt.

Till slut stod vi ändå där vid kusten, med flugspön i händerna och förväntningarna på topp. Platsen var dessutom helt ny för både Pelle och Larsa, vilket höjde spänningen ytterligare. Problemet var bara att vinden såg ut att vara mer nordvästlig än prognosen lovat — och dessutom betydligt hårdare.

Jag, Pelle och Larsa gick norrut för att sedan fiska oss tillbaka mot bilen. Efter ungefär en och en halv timmes fiske hade både jag och Larsa haft kontakt med fisk. Vi var övertygade om att det var näbbgäddor som var där och småjävlades med våra flugor.

Så fel vi hade.

Efter en utsökt lunch à la Pelle — för ingen fisketur med Pelle är komplett utan ordentlig mat — kände vi oss redo för ett nytt pass.

Och då small det till.

Efter bara en halvtimme motionerade jag en öring som bjöd på flera luftakrobatiska volter innan den tackade för sig och klev av. Larsa hade fiskkontakt och Pelle hann på kort tid motionera två stycken 45:or, som jag dessutom lyckades fånga på film.

Sedan lossnade det ordentligt.

Jag hade flera känningar och fick även själv motionera två blanka 45-centimetersöringar. Fisket var stundtals helt fantastiskt. Totalt blev det fem motionerade öringar och mängder av kontakter innan vi bestämde oss för att byta domän inför kvällspasset.

Väl framme vid nästa plats hade vinden vridit över ännu mer mot nordost och tryckte på rejält mot ryggen. Pelle valde att gå söderut medan jag och Larsa stannade kvar i viken.

När skymningen började lägga sig över Öland kom kvällens sista magiska timmar.

Jag motionerade ännu en finfin 45:a och hade ytterligare några kontakter. Pelle lyckades dessutom motionera två öringar, varav en riktigt fin och godkänd fisk.

När mörkret sedan började krypa in över kusten grillade vi lite korv medan ett lätt regn föll över oss. Trötta, småfrusna men väldigt nöjda summerade vi dagen.

Åtta motionerade öringar.
Massor av känningar.
Goda skratt.
Bra fiske.
Och ännu bättre sällskap.

Och näbbgäddorna?

Ja… de visade sig tydligen vara trilskande havsöringar hela tiden.

Just det ja… Pelle fortsatte givetvis att härma göken lite då och då även denna dag. Tillräckligt ofta för att man till slut började fundera på om Ölands fågelbestånd fått konkurrens. Larsa och jag hade så roligt kring Pelles gökhärmande.

Vi avslutade fisket vid skymningen.
Trötta.
Nöjda.
Och redan sugna på dag 3.

Dag 3 kommer snart…

Skitfiske på eder mina damer och herrar.

Seppo

Larsa har precis haft känning

Härligt vindpinad bänk efter Ölandskusten

Pelle dukar upp en festmåltid

Pelle motionerar en finfin Ölandsöring

I skymningen avslutade vi denna härliga dag med korvgrillning.



Film från Dag 1

Övrigt Posted on 2026-05-19 07:35

Här kommer ett filmklipp från Alsterån

Dag 2 från Öland kommer snart.

Skitfiske på eder mina damer och herrar

Seppo



Gökrop, vakande öring och spökerier vid anrika Vidinge Gård. Dag1

Övrigt Posted on 2026-05-15 07:42

Vi skulle träffas vid Alsterån vid tiotiden på morgonkvisten. Personligen hade jag aldrig tidigare fiskat där, bara hört historier om denna anrika å som lockat flugfiskare från hela landet under många år. Bara namnet Alsterån får ju många torrflugefiskare att börja drömma om vakringar i kvällsljuset.

När jag kom fram först passade jag på att knalla runt och fotografera lite kring Vidinge Gård medan jag väntade på Pelle och Larsa. Det låg något speciellt över platsen. En blandning av lugn, historia och… ja, något annat som är svårt att sätta fingret på.

Efter en stund meddelade Pelle att de skulle landa om ungefär tio minuter. Kort därefter rullade de in på gårdsplanen. Alltid lika roligt att träffa dessa goda vänner. Det spelar egentligen ingen roll om fisket blir bra eller dåligt — vissa människor gör hela resan värd mödan redan från start.

Vi gick in för att hämta våra fiskekort som Pelle hade ordnat några dagar tidigare. Fisket i Alsterån är hårt reglerat med begränsat antal spön per dag, vilket känns väldigt sunt. Det är just sådant som hjälper till att bevara ett känsligt öringvatten för framtiden. Här handlar det inte om att tömma ån på fisk, utan om att vårda en unik upplevelse där både fisk och natur ska få leva vidare.

Alsterån är ju dessutom känd för sitt klassiska torrflugefiske efter stationär öring, och många fiskare vallfärdar hit under sländkläckningarna. Framför allt under sena vårkvällar kan det tydligen stundtals vaka öring nästan överallt längs vissa sträckor.

När jag frågade vad Vidinge Gård egentligen varit tidigare berättade Pelle att byggnaden en gång i tiden använts som sinnessjukhus eller dårhus som man sa förr i tiden. Jag kände spontant att… här kan det nog hända ett och annat nattetid.

Larsa log lite försiktigt och svarade:
— Jodå… folk har både sett och hört saker här när de sovit över.

Tydligen hade flera gäster berättat om steg i korridorerna, dörrar som öppnats och märkliga ljud mitt i natten. Om det är gamla hus som knäpper eller något helt annat… det låter jag vara osagt. Men nog fick man känslan av att väggarna i Vidinge Gård bär på många berättelser.

Och ärligt talat… skulle man vakna där mitt i natten och höra någon gå i korridoren så är jag inte helt säker på att man skulle våga öppna dörren.

Men det är förstås en helt annan historia.

Värden visade oss runt lite på gården och berättade om rummen och verksamheten. Bjöd på kaffe. Ett väldigt trevligt mottagande måste jag säga.

Vid elvatiden var vi ute vid ån. Pelle började nästan direkt, som sin vana trogen, att härma gök. Och jag måste faktiskt erkänna att det var skrämmande likt. Hade man inte vetat bättre så hade man trott att hela skogen var full av gökar.

Vi riggade spöna och började leta efter vakande öring. Ganska snabbt konstaterade Pelle och Larsa att vattenståndet var ovanligt lågt, vilket direkt gjorde fisket betydligt svårare. De kyliga nordvästvindarna hjälpte inte heller direkt till. Risken för ordentliga dagskläckningar av sländor kändes ganska liten.

Vi testade flera olika sträckor och såg bara sparsamt med vak. Men det är ju lite det som är charmen med sådant här fiske också. Det finns inga garantier. Naturen bestämmer villkoren och vi får försöka anpassa oss därefter.

Efter några timmar började magarna protestera och vi hittade ett fint vindskydd där Pelle dukade fram rena festmåltiden. Kallrökt och gravad havsöring, rökt vildsvin samt kokt korv. Själv plockade jag förstås fram mitt nybakade durumbröd.

Och jag säger bara så här:
Det finns nog få saker som smakar bättre än mat ute i naturen efter några timmars fiske.

Mitt under lunchen dök en Stockholmare upp vid vindskyddet. En otroligt trevlig och pratglad person som berättade att de varit där och fiskat i flera dagar. Kvällen innan hade de tydligen haft riktigt bra vakfiske nedanför dammen.

Han delade generöst med sig av både flugor, tafsar och vilka imitationer som fungerat bäst. Sådant uppskattar man verkligen. Det finns något fint i gemenskapen mellan flugfiskare som är svårt att beskriva för den som aldrig upplevt den.

Jag sa till Pelle:
— När de där grabbarna kommer hem till Stockholm så kommer de säkert berätta att göken gick varm längs Alsterån hela dagen… lyckligt ovetande om att det egentligen bara var du. Larsa och jag hade verkligen kul till Pelles gökhärmande.

Efter maten fortsatte vi vårt sökande efter vakande öring. Vi åkte upp mot dammen för att kontrollera om några kläckningar dragit igång. Några enstaka vassländor visade sig och ett par sävsländor sprang längs vägräcket, men annars var det ganska lugnt.

Till slut bestämde vi oss för att åka till platsen där stockholmaren berättat att det vakat kvällen före.

Vi hann knappt stanna bilen och rigga spöna innan första vaket syntes.

Pulsen steg direkt.

När vi kom fram till bron såg vi flera fina vakringar sprida sig över ytan.

Äntligen vakande öring!

Vi lade ut våra torrflugor försiktigt och fint. Men öringarna var minst sagt kräsna. De gled sakta upp under flugorna, tittade… och vände sedan lugnt tillbaka ner mot botten igen.

Klassiskt öringfiske med andra ord.
Man hinner bli både hoppfull, frustrerad och smått galen inom loppet av tre sekunder.

Vid sjutiden på kvällen lyckades Pelle till slut knäcka koden med en liten svart fluga och krokade en fin Alsteråöring. Bara en kvart senare krokade även Larsa en vacker öring.

Själv hade jag flera försiktiga känningar men lyckades tyvärr inte kroka någon fisk denna gång.

Men vet ni…
det gjorde faktiskt inte särskilt mycket.

För ibland handlar fisket om betydligt mer än antalet fångade fiskar.

Det handlar om miljöerna.
Historierna.
Skämten.
Maten.
Förväntningarna.
Och känslan av att få dela allt detta med goda vänner.

Trötta men väldigt nöjda styrde vi till slut kosan hemåt. Pelle och Larsa mot Påskallavik och jag mot Öland. Trots lågt vattenstånd och svårt fiske hade dagen blivit precis så där minnesvärd som man hoppas att fiskedagar ska bli.

Och samtidigt började tankarna redan vandra vidare mot nästa morgon…

För då väntade mitt hemmavatten.
Öland.

Och där ute väntade havsöringarna.

Dag 2 kommer inom kort.

Skitfiske på eder mina damer och herrar!

Seppo

Vidinge Gård, där det händer saker nattetid.

Pelle och Larsa spanar vid dammen.

Larsa smyger försiktigt fram till en vakande öring.

Vackra Alsterån.

Larsa drillar öring.

Pelle drillar öring.

Pelle med en finfin Öring.

Härligt möte vid vindskyddet.

Foto: Pelle Klippinge: Här försöker jag lura en öring men den bara vände under flugan.

Pelles kallrökta och gravade havsöring smakade gudomligt. Vilken festmåltid!



”Tre dagar, tusen kast och ett par påsar Gott & Blandat”

Havsöringsfiske, Bröd, Övrigt Posted on 2026-05-13 07:45

Tre dagar.
Två gamla fiskekamrater.
En (Pelle) Pelle Klippinge.
En (Larsa) Lars-Erik johansson.
Några svårflirtade öringar.
Och ett par påsar Gott & Blandat.

Resan började vid anrika Alsterån där vakande öringar motionerades med stor entusiasm och varierande framgång. Kaffepannan gick varm, nybakat bröd plockades fram och limpmackorna toppades med kallrökt och gravad havsöring så fint att man nästan funderade på att öppna restaurang istället för att fiska.

Dessutom hade vi härliga möten med stockholmare längs ån — människor som fortfarande verkade tro att vi faktiskt visste vad vi höll på med.

Sedan fortsatte färden mot Öland där havsöringarna längs kusten fick dagens motionspass av tre envisa gubbar.

Mellan fiskepassen uppstod dagens kanske viktigaste diskussioner:
Någon som har Gott & Blandat?
Varför försvinner de goda bitarna först?
Och hur kan en påse räcka så länge?

Vi vandrade förbi väderbitna bänkar med mer patina än många fiskeskrönor, drack kokkaffe ute vid kustlinjen och såg solen sjunka över havet medan historierna blev fler för varje kopp.

Det här blir nog inte bara en bloggserie.
Det här blir tre delar om vänskap, fiskedrömmar, kustvindar, vakande Alsteråöring, envisa öringar, kaffepannor och ett godis som sannolikt räddade både humör och blodsocker längs vägen.

Och någonstans där ute simmar fortfarande fisken vi “nästan hade”… samtidigt som sista biten Gott & Blandat försvann.

Del ett ”Alsterån” kommer snart.

Skitfiske på eder mina damer och herrar

Seppo

Underbar bänk efter Ölandskusten

Givetvis nybakat bröd under fisketuren



Morgonmagi med Lillspiggen

Havsöringsfiske, Flugbindning Posted on 2026-05-03 09:38

Vaknade vid tresnåret på morgonkvisten den 2 maj. Ni vet den där tiden då de flesta vettiga människor vänder sig ett varv till i sängen… men inte en fiskare med idéer.

Kikade ut genom fönstret, svaga sydvästvindar. Där och då var beslutet taget.
“Fanken… Sandbyborg kallar.”

Det är något speciellt med timmen innan solen bryter horisonten. Inte bara för att fisket ofta är som bäst just då, utan för att naturen långsamt vaknar till liv. Det knäpper i buskarna, fåglarna provar rösten och havet… ja, havet ligger där magiskt och viskar att det kan hända vad som helst.

En snabb titt i väderappen visade soluppgång 05:25. Perfekt.
04:00 stod jag på plats.

Riggar klass 6-spöt, fingrarna jobbar på rutin och snart sitter den där – min lilla trotjänare: Lillspiggen. Den må vara liten till storleken, men har en förmåga att intressera upp havsöringar som få andra flugor jag fiskat med, särskilt så här års.

Klockan slog fem.

Spöböj.

Första fisken kliver på, en fin 45:a. Pigga rusningar och hopp, precis som det ska vara.
Kvarten senare… spöböj igen. Ännu en 45:a.

Man börjar ju undra om de går i par där ute.

Sedan händer något som sätter sig lite extra.
Ett följe. En grövre fisk. Betydligt grövre. Den glider lugnt och majestätiskt förbi mina vadarbyxor, som om den bara ville säga:
“Jag vet att du är här… men inte idag, min vän.”

Vid sextiden får jag ytterligare en 45:a att motionera innan det händer något märkligt.
Det är som om någon där nere vrider på en strömbrytare.

Av.

Havet tystnar.
Öringarna borta.

Jag fiskar på till sju, mest av respekt för platsen och morgonen, men vet någonstans att föreställningen är över för idag.

Packar ihop och rullar hemåt. Men dagen är långt ifrån slut.

För några timmar senare sitter jag… i Skåne.
Vid stranden. Tittar ut över Öresund för att se några öringvak.

Skitfiske på eder mina damer och herrar.

Här kommer en liten filmsnutt.



Electric Toby, en hemlighet… och modet att våga

Havsöringsfiske, Knutar Posted on 2026-04-30 06:58

Gjorde en testrunda med 60 Lures nya genomlöpsdrag Electric Toby 23g på sydöstra Öland.
Och jag säger det direkt – jag är inte sponsrad. Bara nyfiken… och kanske lite envis.

Nu ska jag vara ärlig. Jag har inte direkt någon doktorshatt i spinnfiske efter havsöring.
Jag har i många år varit en renodlad flugfiskare efter kustens silver – och utan att skryta (nåja… lite då) så har det gått ganska bra. Jag slutade räkna mina motionerade öringar för många år sedan, men då hade jag passerat 600 stycken. Och ja – det är enbart Ölandsöringar vi pratar om.

Men så, förra året, dök han upp…
Min gode vän William Kernchen.

Han fick mig att damma av spinnspöna och visade mig den ädla konsten att jaga havsöring med drag. Inte alla som har förmånen att få en sådan guide vid sin sida – tips, trix och små justeringar som gör stor skillnad. Det var där resan började.

Och någonstans under förra året föddes en idé.

En sådan där idé som först känns lite… märklig. Nästan för enkel.
Men som sedan visar sig fungera på ett sätt som är, ärligt talat, smått obegripligt.

Mina bomturer har minskat drastiskt. Förra året kunde jag räkna dem på ena handens fingrar – och i år? Två stycken. Två!

Men vad det handlar om… ja, det tänker jag inte avslöja riktigt än.
Vi kan kalla det “höstens sanning”. Kanske efter vår tävling Havsöringsträffen med Ölands Sportfiskeklubb. Tills dess får det vara just det – en liten viskning i vinden.


Testrundan

Jag var ute vid tretiden. Lugnt. Nästan för lugnt.
Inget liv, inget tecken… förrän runt halv fem då jag hade ett följe.

Och så – den där klassiska väntan.

Men kring halv åtta hände något.
Det bara… släppte.

Mellan halv åtta och halv nio hann jag med att motionera tre hoppglada öringar runt 50 cm, och tappade dessutom en riktigt fin fisk på uppskattningsvis 60–65 cm.

Och ja – nu vet jag varför.
Vi säger så här: det handlar om en knut. Ibland är det de små detaljerna som avgör om man är kung för kvällen… eller bara en god historieberättare.

Efter det hade jag några följen till, men sedan dog det ut.
Vid niotiden bytte jag till en Crazy Cuda ”Koppar” (kanske heter något annat) – och pang! En vilt sprattlande 45:a fick hälsa och simma vidare.

Sedan blev det tyst igen.
Och jag? Jag åkte hem nöjd.


Tankar vid kaffekoppen

Det här med 60 Lures genomlöpsdrag måste jag ändå säga… det är något extra.
De levererar. Punkt.

Jag har till och med riggat vår nioåring Cleo med dessa drag – och hon har levererat hon också. Flera öringar, dessutom tappat några riktiga bonusfiskar (ja… där var den där knuten igen).

Det säger en del.


Slutsats – våga testa

Det jag tar med mig från detta är egentligen ganska enkelt:

Att våga prova nytt kan förändra allt.
Även för en gammal flugräv.

I kombination med min lilla… hemlighet… har både mitt spinnfiske och flugfiske lyft sig till en helt ny nivå. Och kanske är det just där det ligger – i nyfikenheten, i modet att testa, och i att aldrig bli helt fullärd.

För havsöringen… den lär oss alltid något nytt.


Och till sist…

Det finns något mer.
Något som gnager lite i bakhuvudet varje gång jag står där vid kanten, kastar ut och låter betet jobba hem.

Min idé.

Den som förändrade mitt fiske mer än jag först vågade tro.
Den som fått bompassen att nästan försvinna… och som ibland får mig att le lite för mig själv där ute i vinden.

Men än är det inte dags.

Efter höstens Havsöringsträff kommer jag att berätta.
Visa. Förklara.

Kanske håller du med mig.
Kanske skakar du bara på huvudet och tänker: “Det där kan väl aldrig fungera…”

Men tills dess…

Våga testa nytt. Våga tänka annorlunda.
Och framför allt – lita på din egen känsla.

Vi ses där ute.

Skitfiske på eder mina damer och herrar

Seppo

Överst Crazy Cuda och den nya färgen Electric Toby. Jag köpte dessa hos ”Cykel Johan” Färjestadens Cykelaffär. Lite småmysigt att ha en butik i närheten som säljer 60 Lures drag.



Nästa »

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du vår användning av cookies.