Blog Image

Seppos Fiskehörna

– där havsöring möter hjärta och passion


Välkommen till mitt hörn av fiskelivet. Här får du följa med mig ut, oftast med flugspö i hand och ett egentillverkat mönster på tafsen, men ibland också med haspelspö eller bottenmete efter skrubbor, piggvarar och havsöring i strandkanten.

Jag fiskar främst på Öland, men drar mig inte för att utforska nya vatten. För mig handlar fisket lika mycket om naturens stillhet som om hugget, om tångens doft, vindens viskningar och det där ögonblicket när linan stramas och pulsen höjs.

I bloggen delar jag med mig av min passion för flugbindning, fisketeknik, utrustning och möten med både människor och vatten. Välkommen att följa med, det bästa kastet kanske ligger framför oss.

Flugbindning – Drömmar av fjäder, päls och vatten

Flugbindning, Havsöringsfiske Posted on 2026-06-10 07:20

Flugbindning

Jag öppnar en ny blogg. Den hittar du på min hemsida sepposfiskehorna.se och heter Seppo`s Tips. På denna blogg kommer jag att skriva om metoder, flugfiske, flugbindning och mete. Den senaste som jag öppnat nyligen upp heter Flugbindning.

Det finns något märkligt med en fiskefluga.

För den oinvigde är den bara en krok med lite hår, fjädrar och tråd. För flugfiskaren är den något helt annat. En tanke. En idé. Ett hopp. En liten berättelse som skickas ut över vattenytan med förhoppningen att lura en fisk.

När jag sätter mig vid städet för att binda en fluga är det sällan bara en fluga jag skapar. Ofta vandrar tankarna iväg till strömmande älvar, vindpinade kuster och fiskar som jag mött genom åren. Varje materialbit bär på minnen.

Min resa som flugbindare började när jag var 14–15 år gammal. På den tiden fanns inget internet där man kunde söka fram tusentals mönster med några knapptryckningar. Ville man lära sig något fick man leta kunskap på annat håll.

Efter mycket letande hittade jag en bok på biblioteket som kom att betyda mycket för mig. Den var skriven av den legendariske Frank Sawyer och handlade om nymffiske. Jag läste den om och om igen. Där föddes fascinationen för hur några enkla material kunde efterlikna livet under vattenytan.

Samtidigt köpte min pappa ett tredelat flugspö från Viktor Skog & Fritid. Det blev starten på ett äventyr som fortfarande pågår.

De första fiskarna var mörtar. Inte särskilt stora, inte särskilt glamorösa – men för en ung pojke var de fantastiska. Sedan kom regnbågarna, och därefter öppnade sig en helt ny värld.

Åren gick.

Flugspöet följde mig till fjällens vatten och till några av Nordens mest spännande fiskeplatser. Jag fiskade i Klarälven, längs Tana älv, i Tilanjoki och i Glomma. Vatten som under många år nästan blev mina hemmavatten.

Varje älv hade sina egna hemligheter. Varje fisk lärde mig något nytt.

Men år 2000 förändrades allt.

Då hamnade jag på Öland.

Här fann jag havsöringen, de långa kuststräckorna, de kalla vårvindarna och de magiska morgnarna när solen stiger över Östersjön. Här är jag fortfarande kvar, och här har många av mina egna flugmönster fötts.

För även om det finns tusentals färdiga mönster är det något speciellt med att skapa något eget. En tanke som långsamt växer fram vid bindstädet och som till slut blir en fluga.

Genom åren har några av dessa idéer blivit till mönster som fångat många fiskar för mig. Flugor som Albyminken, Albyminken Pink, Spiggflugan, Omögrizzlyn och Dr Mzee har vuxit fram ur timmar av funderingar, experiment och otaliga kast längs Ölands kust.

Ibland har de lyckats.

Ibland har havsöringarna skrattat åt mina skapelser.

Men det är just det som gör flugbindning så fascinerande.

Ingen vet egentligen säkert vad som får en fisk att hugga. Vi kan studera insekter, strömmar, bytesfiskar och teorier. Men någonstans finns fortfarande ett mått av mystik kvar. Och kanske är det precis därför vi fortsätter.

Den här bloggen handlar om just det.

Om flugor och människorna bakom dem.

Om material, tekniker, misstag och framgångar.

Om idéer som föds vid ett bindstäd en mörk vinterkväll och som några månader senare kanske lurar en silverblank havsöring ute på Ölands kust.

Välkommen in i min värld av fjädrar, päls, fantasi och vatten.

Välkommen till Flugbindning.

Mina gamla trotjänare. Klass 8 och klass 6. Den som saknas på bild är mitt gamla Cane-spö (45år) som jag fortfarande använder lite då och då. Återkommer om den.



Metglädje, smörbultar och stora idar i Degerhamn

Flundremete, Havsöringsfiske, Övrigt Posted on 2026-05-27 07:57

Ibland behövs det inte mycket för att skapa fina minnen. Ett par metspön, lite mask, några bitar strömming och gott sällskap räcker väldigt långt. Framförallt när barn finns med i bilden.

Jag träffade William och hans grabb Frasse (5 år) vid hamnen i Degerhamn för vårt andra metepass för året. Första passet satsade vi på sik, men det var endast idarna som visade intresse för våra maskar. Rejäla idar dessutom, så vi klagade kanske inte alltför högljutt ändå.

Denna dag bjöd på sydvästvindar kring 3–4 m/s och prognosen lovade upp mot 26 grader. Ett sådant där sommarväder som gör att man redan på parkeringen känner att “det här kan bli riktigt varmt men trevligt”.

Väl ute lade vi ut två spön var. William körde rent bottenmete medan jag testade ett bottenmete och ett med flytkula cirka 20 centimeter ovanför botten. Jag agnade med både strömming och mask medan William höll fast vid mask på båda spöna.

Redan när vi gick ut på norra piren såg vi vakande fisk längst in i småbåtshamnen. Tyvärr kunde vi inte gå hela vägen ut eftersom området längst ut var avspärrat på grund av rasrisk. Lite typiskt förstås — fiskarna verkade ha valt VIP-avdelningen denna dag.

Efter ungefär en timmes fiske fick jag ett napp på flytkulan samtidigt som William hade några försiktiga stötar. Kort därefter landade han dagens första smörbult och vi bestämde oss för att flytta oss så långt ut som möjligt.

Det dröjde knappt innan det small igen.

Så fort Williams bete slog i botten blev det napp — ännu en smörbult. I samma ögonblick såg jag ett vak och min spötopp började smårycka försiktigt.

Men om sanningen ska fram så handlade dagen egentligen inte om vilka arter vi fick. Målet var att Frasse skulle få drilla fisk och känna den där pirriga känslan i magen när något drar i andra änden av linan. Och redan där hade dagen varit lyckad. Frasse hade nämligen fått veva in sin första smörbult för dagen — och lyckan i hans ögon gick inte att ta miste på.

Vi beslutade oss sedan för att flytta längst ner i hamnen för att se om det stod några idar där. Vi hade redan sett flera fina fiskar glida längs kajkanten.

Och ja… där började smörbultarnas invasion på allvar.

Nästan direkt hade William fisk igen. Smörbult. Sekunden senare nappade det igen. Smörbult. Till slut började till och med jag få smörbultar i parti och minut. Det säger en del om hur illa det var — jag hade faktiskt lyckats undvika dem ganska länge.

Mitt i alltihop ropade William plötsligt:
“Det går stora idar bakom oss!”

Han kastade snabbt ut sina tre spön mot viken och nu var det tydligt vad målet var — Frasse skulle få känna på lite grövre fisk.

Och mycket riktigt.

Kvarten senare kom ropet:
“NAPP!”

William började drilla en fin id och lät sedan Frasse känna hur fisken kämpade där nere. Det blev stora ögon, koncentrerad min och ett leende som nästan nådde runt huvudet. När fisken väl gled in vägde den nästan två kilo.

Det blev både fotografering och filmning när en stolt Frasse visade upp sin fina id. Precis sådana stunder man vill spara.

De sista två timmarna satsade vi helt på idfiske och William lyckades dessutom kroka ännu en riktigt fin fisk på drygt 1,8 kilo innan vi tackade för oss och rullade hemåt efter en fantastisk dag vid vattnet.

Jag måste säga att det värmde hjärtat att se lilla Frasse få känna på lite grövre fisk. Ett litet frö är nog sått där skulle jag tro.

Och ärligt talat — mete är underskattat.

Det behöver inte vara avancerat eller dyrt. Det handlar om lugnet, gemenskapen och spänningen i att aldrig riktigt veta vad som finns där nere under ytan. För barn är det dessutom ett perfekt sätt att komma nära naturen, få tålamod och skapa minnen tillsammans med familjen.

Så ut och meta med barnen mina damer och herrar. Det är svårt att hitta ett bättre familjenöje än så.

Film kommer senare.

Seppo

Frasse med en stor id

Frasse med smörbult

Härlig dag vid Degerhamn

Pappa William med sonen Frasse

Ja, jag fisk oxå smörbult till slut.



Filmklipp från dag 2

Havsöringsfiske Posted on 2026-05-26 06:40

Pelle Drillar öring.



Dag 2 – Vindar, vägbyggen och trilskande silver

Övrigt, Baka bröd, Havsöringsfiske, Stugor Posted on 2026-05-21 07:22

Vi träffades vid tiotiden vid Ebbas Stuga i Långrälla, där Pelle och Larsa hyrt in sig för två dagars fiskeäventyr här på ön. Min uppgift denna dag var egentligen ganska enkel på pappret — att guida mina goda vänner genom några av Ölands havsöringsdomäner.

Nu ska det dock sägas direkt att jag inte på något vis var någon enväldig öringgeneral i sällskapet. Pelle och Larsa har fiskat här på Öland i många år och kan ön minst lika bra som jag — kanske till och med bättre ibland. Pelle har dessutom skrivit boken Havsöringsguiden Småland-Öland, så det här var inga gröngölingar direkt. Rutinerade grabbar, ingen tvekan om saken.

Efter intensivt bläddrande mellan väderappar, vindkartor och diverse kvalificerade gissningar föll valet till slut på sydvästra Öland. Kraftiga nord- och nordostvindar gjorde att vi ansåg det vara dagens bästa chans.

Att sedan faktiskt ta sig dit… ja, det visade sig vara ett mindre projekt.

Kilometervis med vägbyggen. Tillfälliga trafikljus. Väntetider som fick en att börja fundera på om kommunen byggde om hela Öland samtidigt. Vid något tillfälle började jag faktiskt undra om vi någonsin skulle komma fram överhuvudtaget.

”Att vänta på något gott”, säger man ju.

Men det här började nästan bli lite löjligt faktiskt.

Till slut stod vi ändå där vid kusten, med flugspön i händerna och förväntningarna på topp. Platsen var dessutom helt ny för både Pelle och Larsa, vilket höjde spänningen ytterligare. Problemet var bara att vinden såg ut att vara mer nordvästlig än prognosen lovat — och dessutom betydligt hårdare.

Jag, Pelle och Larsa gick norrut för att sedan fiska oss tillbaka mot bilen. Efter ungefär en och en halv timmes fiske hade både jag och Larsa haft kontakt med fisk. Vi var övertygade om att det var näbbgäddor som var där och småjävlades med våra flugor.

Så fel vi hade.

Efter en utsökt lunch à la Pelle — för ingen fisketur med Pelle är komplett utan ordentlig mat — kände vi oss redo för ett nytt pass.

Och då small det till.

Efter bara en halvtimme motionerade jag en öring som bjöd på flera luftakrobatiska volter innan den tackade för sig och klev av. Larsa hade fiskkontakt och Pelle hann på kort tid motionera två stycken 45:or, som jag dessutom lyckades fånga på film.

Sedan lossnade det ordentligt.

Jag hade flera känningar och fick även själv motionera två blanka 45-centimetersöringar. Fisket var stundtals helt fantastiskt. Totalt blev det fem motionerade öringar och mängder av kontakter innan vi bestämde oss för att byta domän inför kvällspasset.

Väl framme vid nästa plats hade vinden vridit över ännu mer mot nordost och tryckte på rejält mot ryggen. Pelle valde att gå söderut medan jag och Larsa stannade kvar i viken.

När skymningen började lägga sig över Öland kom kvällens sista magiska timmar.

Jag motionerade ännu en finfin 45:a och hade ytterligare några kontakter. Pelle lyckades dessutom motionera två öringar, varav en riktigt fin och godkänd fisk.

När mörkret sedan började krypa in över kusten grillade vi lite korv medan ett lätt regn föll över oss. Trötta, småfrusna men väldigt nöjda summerade vi dagen.

Åtta motionerade öringar.
Massor av känningar.
Goda skratt.
Bra fiske.
Och ännu bättre sällskap.

Och näbbgäddorna?

Ja… de visade sig tydligen vara trilskande havsöringar hela tiden.

Just det ja… Pelle fortsatte givetvis att härma göken lite då och då även denna dag. Tillräckligt ofta för att man till slut började fundera på om Ölands fågelbestånd fått konkurrens. Larsa och jag hade så roligt kring Pelles gökhärmande.

Vi avslutade fisket vid skymningen.
Trötta.
Nöjda.
Och redan sugna på dag 3.

Dag 3 kommer snart…

Skitfiske på eder mina damer och herrar.

Seppo

Larsa har precis haft känning

Härligt vindpinad bänk efter Ölandskusten

Pelle dukar upp en festmåltid

Pelle motionerar en finfin Ölandsöring

I skymningen avslutade vi denna härliga dag med korvgrillning.



”Tre dagar, tusen kast och ett par påsar Gott & Blandat”

Havsöringsfiske, Bröd, Övrigt Posted on 2026-05-13 07:45

Tre dagar.
Två gamla fiskekamrater.
En (Pelle) Pelle Klippinge.
En (Larsa) Lars-Erik johansson.
Några svårflirtade öringar.
Och ett par påsar Gott & Blandat.

Resan började vid anrika Alsterån där vakande öringar motionerades med stor entusiasm och varierande framgång. Kaffepannan gick varm, nybakat bröd plockades fram och limpmackorna toppades med kallrökt och gravad havsöring så fint att man nästan funderade på att öppna restaurang istället för att fiska.

Dessutom hade vi härliga möten med stockholmare längs ån — människor som fortfarande verkade tro att vi faktiskt visste vad vi höll på med.

Sedan fortsatte färden mot Öland där havsöringarna längs kusten fick dagens motionspass av tre envisa gubbar.

Mellan fiskepassen uppstod dagens kanske viktigaste diskussioner:
Någon som har Gott & Blandat?
Varför försvinner de goda bitarna först?
Och hur kan en påse räcka så länge?

Vi vandrade förbi väderbitna bänkar med mer patina än många fiskeskrönor, drack kokkaffe ute vid kustlinjen och såg solen sjunka över havet medan historierna blev fler för varje kopp.

Det här blir nog inte bara en bloggserie.
Det här blir tre delar om vänskap, fiskedrömmar, kustvindar, vakande Alsteråöring, envisa öringar, kaffepannor och ett godis som sannolikt räddade både humör och blodsocker längs vägen.

Och någonstans där ute simmar fortfarande fisken vi “nästan hade”… samtidigt som sista biten Gott & Blandat försvann.

Del ett ”Alsterån” kommer snart.

Skitfiske på eder mina damer och herrar

Seppo

Underbar bänk efter Ölandskusten

Givetvis nybakat bröd under fisketuren



Morgonmagi med Lillspiggen

Havsöringsfiske, Flugbindning Posted on 2026-05-03 09:38

Vaknade vid tresnåret på morgonkvisten den 2 maj. Ni vet den där tiden då de flesta vettiga människor vänder sig ett varv till i sängen… men inte en fiskare med idéer.

Kikade ut genom fönstret, svaga sydvästvindar. Där och då var beslutet taget.
“Fanken… Sandbyborg kallar.”

Det är något speciellt med timmen innan solen bryter horisonten. Inte bara för att fisket ofta är som bäst just då, utan för att naturen långsamt vaknar till liv. Det knäpper i buskarna, fåglarna provar rösten och havet… ja, havet ligger där magiskt och viskar att det kan hända vad som helst.

En snabb titt i väderappen visade soluppgång 05:25. Perfekt.
04:00 stod jag på plats.

Riggar klass 6-spöt, fingrarna jobbar på rutin och snart sitter den där – min lilla trotjänare: Lillspiggen. Den må vara liten till storleken, men har en förmåga att intressera upp havsöringar som få andra flugor jag fiskat med, särskilt så här års.

Klockan slog fem.

Spöböj.

Första fisken kliver på, en fin 45:a. Pigga rusningar och hopp, precis som det ska vara.
Kvarten senare… spöböj igen. Ännu en 45:a.

Man börjar ju undra om de går i par där ute.

Sedan händer något som sätter sig lite extra.
Ett följe. En grövre fisk. Betydligt grövre. Den glider lugnt och majestätiskt förbi mina vadarbyxor, som om den bara ville säga:
“Jag vet att du är här… men inte idag, min vän.”

Vid sextiden får jag ytterligare en 45:a att motionera innan det händer något märkligt.
Det är som om någon där nere vrider på en strömbrytare.

Av.

Havet tystnar.
Öringarna borta.

Jag fiskar på till sju, mest av respekt för platsen och morgonen, men vet någonstans att föreställningen är över för idag.

Packar ihop och rullar hemåt. Men dagen är långt ifrån slut.

För några timmar senare sitter jag… i Skåne.
Vid stranden. Tittar ut över Öresund för att se några öringvak.

Skitfiske på eder mina damer och herrar.

Här kommer en liten filmsnutt.



Electric Toby, en hemlighet… och modet att våga

Havsöringsfiske, Knutar Posted on 2026-04-30 06:58

Gjorde en testrunda med 60 Lures nya genomlöpsdrag Electric Toby 23g på sydöstra Öland.
Och jag säger det direkt – jag är inte sponsrad. Bara nyfiken… och kanske lite envis.

Nu ska jag vara ärlig. Jag har inte direkt någon doktorshatt i spinnfiske efter havsöring.
Jag har i många år varit en renodlad flugfiskare efter kustens silver – och utan att skryta (nåja… lite då) så har det gått ganska bra. Jag slutade räkna mina motionerade öringar för många år sedan, men då hade jag passerat 600 stycken. Och ja – det är enbart Ölandsöringar vi pratar om.

Men så, förra året, dök han upp…
Min gode vän William Kernchen.

Han fick mig att damma av spinnspöna och visade mig den ädla konsten att jaga havsöring med drag. Inte alla som har förmånen att få en sådan guide vid sin sida – tips, trix och små justeringar som gör stor skillnad. Det var där resan började.

Och någonstans under förra året föddes en idé.

En sådan där idé som först känns lite… märklig. Nästan för enkel.
Men som sedan visar sig fungera på ett sätt som är, ärligt talat, smått obegripligt.

Mina bomturer har minskat drastiskt. Förra året kunde jag räkna dem på ena handens fingrar – och i år? Två stycken. Två!

Men vad det handlar om… ja, det tänker jag inte avslöja riktigt än.
Vi kan kalla det “höstens sanning”. Kanske efter vår tävling Havsöringsträffen med Ölands Sportfiskeklubb. Tills dess får det vara just det – en liten viskning i vinden.


Testrundan

Jag var ute vid tretiden. Lugnt. Nästan för lugnt.
Inget liv, inget tecken… förrän runt halv fem då jag hade ett följe.

Och så – den där klassiska väntan.

Men kring halv åtta hände något.
Det bara… släppte.

Mellan halv åtta och halv nio hann jag med att motionera tre hoppglada öringar runt 50 cm, och tappade dessutom en riktigt fin fisk på uppskattningsvis 60–65 cm.

Och ja – nu vet jag varför.
Vi säger så här: det handlar om en knut. Ibland är det de små detaljerna som avgör om man är kung för kvällen… eller bara en god historieberättare.

Efter det hade jag några följen till, men sedan dog det ut.
Vid niotiden bytte jag till en Crazy Cuda ”Koppar” (kanske heter något annat) – och pang! En vilt sprattlande 45:a fick hälsa och simma vidare.

Sedan blev det tyst igen.
Och jag? Jag åkte hem nöjd.


Tankar vid kaffekoppen

Det här med 60 Lures genomlöpsdrag måste jag ändå säga… det är något extra.
De levererar. Punkt.

Jag har till och med riggat vår nioåring Cleo med dessa drag – och hon har levererat hon också. Flera öringar, dessutom tappat några riktiga bonusfiskar (ja… där var den där knuten igen).

Det säger en del.


Slutsats – våga testa

Det jag tar med mig från detta är egentligen ganska enkelt:

Att våga prova nytt kan förändra allt.
Även för en gammal flugräv.

I kombination med min lilla… hemlighet… har både mitt spinnfiske och flugfiske lyft sig till en helt ny nivå. Och kanske är det just där det ligger – i nyfikenheten, i modet att testa, och i att aldrig bli helt fullärd.

För havsöringen… den lär oss alltid något nytt.


Och till sist…

Det finns något mer.
Något som gnager lite i bakhuvudet varje gång jag står där vid kanten, kastar ut och låter betet jobba hem.

Min idé.

Den som förändrade mitt fiske mer än jag först vågade tro.
Den som fått bompassen att nästan försvinna… och som ibland får mig att le lite för mig själv där ute i vinden.

Men än är det inte dags.

Efter höstens Havsöringsträff kommer jag att berätta.
Visa. Förklara.

Kanske håller du med mig.
Kanske skakar du bara på huvudet och tänker: “Det där kan väl aldrig fungera…”

Men tills dess…

Våga testa nytt. Våga tänka annorlunda.
Och framför allt – lita på din egen känsla.

Vi ses där ute.

Skitfiske på eder mina damer och herrar

Seppo

Överst Crazy Cuda och den nya färgen Electric Toby. Jag köpte dessa hos ”Cykel Johan” Färjestadens Cykelaffär. Lite småmysigt att ha en butik i närheten som säljer 60 Lures drag.



Havsöring Cup Öland

Havsöringsfiske Posted on 2026-04-20 08:44

Äntligen lördagsmorgon och dags för Havsöring Cup!

Jag väckte Cleo vid femsnåret – men det hade jag nästan kunnat låta bli. Hon var uppe på nolltid och redo för frukost. Mormor, min kära hustru Susan, hade redan varit igång sedan halv fem och stod och gräddade våfflor åt oss. En bättre start på en tävlingsdag är svår att få.

Första stoppet blev hos Johan – ja, ni vet, han som driver Färjestadens Cykelaffär – där vi hämtade våra tävlingskort. Planen vi hade smitt var att satsa på sydvästra Öland. Jag visste att det brukar patrullera fin öring där, så varför inte ge det en chans?

Mormor Susan följde med båda dagarna, inte bara som support utan även som fotograf, filmare och kock. En riktig klippa.

Väl framme möttes vi av strålande solsken och svaga syd–sydvästliga vindar. Det kändes helt rätt. Cleo var taggad – och jag med. Mitt eget lilla hemliga mål var glasklart: Cleo skulle få känna på en vild, stor havsöring. Om det så innebar att jag inte gjorde ett enda kast själv under hela tävlingen, så fick det vara så.

Efter ett par timmars nötande utan liv började jag fundera på att byta plats. Vattnet var dessutom ovanligt grunt, och oron smög sig på – hade öringen dragit vidare?

Men så händer det.

Jag står bredvid Cleo, vi är långt utvadade, när hennes lina plötsligt sträcks upp. Sekunden senare exploderar ytan – en stadig havsöring kastar sig i luften med hennes Crazy Cuda i mungipan. Den hoppar, rusar och far som en galning innan den börjar tröttna och gå tungt framför oss.

Jag sträcker mig efter håven…

Då kommer sista rusningen. Ett vilt skakande, ett plask – och så är den borta.

Tystnad.

Jag tittar på Cleo. Hon tittar på mig. Samma tomma blick i båda par ögon. Så nära. Så fruktansvärt nära. En sekund till och det hade varit en godkänd tävlingsfisk. Jag är övertygad om att den låg någonstans runt 2,5–3 kilo.

Det är bara att bita ihop.

Och plötsligt – liv igen!

Vi har öring omkring oss. Cleo kliver snart av nollan med en fin fisk runt 45 cm och har dessutom flera följare efter sitt drag. Själv tappar jag en och har ett följe – och lika snabbt som det började, dör allt igen.

Men vilken känsla.

Att fiska genom ett barn… det är något alldeles speciellt. Jag måste erkänna att jag nog var mer nervös än Cleo när hon hade på den stora fisken. Att sedan få se henne landa en öring och uppleva de där magiska ögonblicken när fisk följer – det värmer mer än vilken tävlingsplacering som helst.


Dag 2 – Söndag

Söndagen blev en helt annan historia.

Vi valde att fiska oss norrut mot Källa hamn inför invägningen. Men vädrets makter ville annat. En hård nord–nordostlig vind blåste effektivt bort all aktivitet.

Vi fiskade av Bruddesta, Grönvik, Djupvik, Lofta och till sist Alvetsjöbodar.

Inte ett liv.

Inte ett pet. Inte ett följe.

Fullständigt stendött.

Av 65 tävlande vägdes det in endast två öringar denna söndag – i övrigt var det magert.

Men invägningen bjöd som vanligt på något annat: gemenskap. Skratt, gamla bekanta och de klassiska historierna om varför just den här gången inte blev den gången.

Och vet ni vad?

Det gör ingenting.

För även om Cleo och jag inte nådde hela vägen fram, så fick vi, tillsammans med mormor – två helt fantastiska dagar. Susan lyckades filma både drillningen av fisk och tappet av den stora och dessutom fånga massor av härliga bilder från vår vandring längs den öländska kusten.

Minnen som slår det mesta.

Nu längtar vi redan till höstens havsöringträff här på ön.

Och Cleo?
Hon har precis fått ett splitternytt flugspö.

Så nu börjar kastträningen.

Mina damer och herrar… jag har en känsla av att den här tjejen kommer bli riktigt, riktigt farlig för våra havsöringar framöver.

Tro mig.


Avslutningsvis

Ett stort och varmt grattis till Johan Andersson som tog hem segern med en fantastisk havsöring på 3147 gram – snyggt jobbat!

Skitfiske på eder mina damer och herrar.

Seppo

Cleo börjar få till riktigt finfina kast. Härligt

Cleo med en nylandad 45:a som givetvis hanterades varsamt och fick simma vidare.

Niclas och Lasse väger in en finfin havsöring



Nästa »

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du vår användning av cookies.